wtorek, 24 kwietnia 2012

Najlepszy chłodnik litewski ever

Chłodnik litewski to mój ulubiony chłodnik. Ba! To moja moja ulubiona zupa i moje ulubione danie. Nie zaważam na porę roku, i robię go zawsze. Gdy nie mogę dostać botwiny, gotuje go normalnie z samych buraków i również jest pyszny. Zazwyczaj zamiast soli dodaję sos sojowy to również nadaje mu wspaniały smak. Kiedy przychodzi sezon na chłodnik litewski chodzę po różnych restauracjach gdzie go podają i próbuję i wierzcie mi jadłam już chyba 1000 chłodników litewskich podanych inaczej i inaczej smakujących. Przez lata wypracowałam taki przepis i uznaję, że jest on najlepszy. Niektórzy robią chłodnik ze śmietany, niektórzy tylko z jogurtu. Jeszcze inni dodają wody, pomidorów, czosnku. Spotkałam się naprawdę z przeróżnymi wersjami. Mam takich znajomych, którzy uważają, że chłodnik w ogóle jest ohydny - jak można jeść buraki z maślanką, pytają. A ja się śmieję i wiem, że to i tak będzie moje ulubione danie i jeśli miałabym wybierać mój ostatni posiłek to byłby to właśnie chłodnik litewski :)
Jeśli nigdy nie jadłeś chłodnika to namawiam - SPRÓBUJ!




  • botwina
  • ogórek świeży
  • pęczek rzodkiewki
  • koperek
  • szczypiorek
  • jogurt naturalny duży
  • maślanka
  • ocet
  • cukier
  • sól
  • jajka
Botwinę dokładnie myjemy, kroimy w paseczki. Buraki kroimy w cienkie plasterki lub półplasterki, wkładamy do garnka, zalewamy wodą tak aby przykryła botwinę. Dodajemy łyżkę octu, łyżkę cukru i sól. Pod przykryciem gotujemy około 20 minut na małym ogniu, jeśli woda wyparuje to powinniśmy dolać, tak aby buraczki się nie przypaliły. Po około 10 minutach, sprawdzamy jak smakuje woda w której gotują się buraki, powinna być słodka i słona i kwaśnawa, jeśli taka nie jest to dodajemy więcej octu, cukru lub soli. Możemy dodać również kostkę rosołową do gotowania. Podczas gdy nasza botwina się gotuje bierzemy ogórka i rzodkiewkę, myjemy. Pół ogórka kroimy w plasterki a część ucieramy na tarce, tak samo postępujemy z rzodkiewką, możemy dodać także trochę ogórka kiszonego, chłodnik będzie bardziej kwaskowy. Szczypiorek i koperek drobno siekamy. Dodajemy do warzyw odrobinę soli i odstawiamy do lodówki. Kiedy botwina będzie już gotowa również ją odstawiamy do wystygnięcia. Kiedy wszystkie składniki już będą zimne, łączymy je, dodajemy całe opakowanie jogurtu i dopełniamy maślanką, mnie wychodzi około 1L maślanki. wszystko dokładnie mieszamy i odstawiamy do lodówki na kilka godzin aby składniki się przegryzły. W tym czasie gotujemy jajka na twardo. Gdyż chłodnik litewski podajemy z jajkiem lub bez tak jak ja dzisiaj to zrobiłam. 

Wskazówka 1: Sekretem niepowtarzalnego smaku chłodnika litewskiego jest to, żeby do zimnego chłodnika dodać jeszcze ciepłe jajeczko, i to najlepiej utarte na tarce.
Wskazówka 2: Smak chłodnika w dużej mierze zależy również od smaku jogurtu i maślanki, polecam zatem wybrać dobry jogurt i dobrą maślankę.
Wskazówka  3: Jeśli w pęczku botwiny, który kupiliście jest bardzo mało buraków, śmiało możecie dodać jednego zwykłego buraka, w innym przypadku Wasz chłodnik będzie bardzo biały. 

10 komentarzy:

  1. Pięknie wygląda, taki różowiutki. Moja rodzinka też uwielbia taki chłodniczek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pysznie, zdrowo, oreźwiająco, cudnie! Ja już nie mogę sie doczekac upałów, kiedy chlodnik schodzi u mnie w domu litrami!

    OdpowiedzUsuń
  3. O tak już czas najwyższy.....:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też uwielbiam chłodnik litewski i najlepszy jaki zdarzyło mi się próbować był właśnie na Litwie, trochę inny w smaku niż te w Polsce i zawsze podawano do niego młode ziemniaczki - pyszności.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chłodnik idealny na te upalne dni,chyba ominę maślankę i zostanę przy gęstym jogurcie greckim z Lidl,będzie pyszna sycąca ochłoda.

    OdpowiedzUsuń
  6. WYGLADA, BARDZO APETYCZNIE I NAPEWNO JEST SMACZNY, ALE NIE PODALA PANI , CZY TO SIE WSZYSTKO MIKSUJE ?, CHCE ZROBIC PORAZ PIERWSZY:).DZIEKUJE ZA PRZEPIS :)P.S JAKI KONKRETNIE YOGURT?

    OdpowiedzUsuń
  7. nic sie nie miksuje, warzywa drobno kroimy lub ucieramy na tarce, jogurt zwykly naturalny

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziś zrobiłam chłodnik wg Twojego przepisu. Jestem zadowolona, bo jest smakowo najlepszy z tych, które jadłam. Wygląd też ma bardzo apetyczny. Dziękuję :) Ewka

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak dla mnie zdecydowanie najlepszy chlodnik jaki robilam i jakiego probowalam. Moj bardzo wybredny maz tez sie zajadal. Dziekuje za przepis.

    OdpowiedzUsuń